Krakowskie karetki zyskały nowe wyposażenie w postaci blisko 2 400 pluszaków zebranych w ramach akcji IKEA „Każdy pluszak to historia”. Za pośrednictwem ratowników medycznych rozdawane będą one chorym lub poszkodowanym w wypadkach dzieciom.
W zeszłym roku Krakowskie Pogotowie Ratunkowe udzieliło pomocy ponad 5 100 dzieci, w tym około 2 600 w wieku do 12 lat. To właśnie do takich maluchów trafią pluszaki zebrane w IKEA Kraków.
Maskotki są bardzo przydatne w każdej karetce. – Mimo najtroskliwszej opieki, jazda do szpitala zawsze jest dla dziecka stresem. Tym bardziej, że pobyt w ambulansie wynika przecież z choroby, bólu czy wypadku. Miękka i miła przytulanka jest dla maluchów wsparciem w tych trudnych sytuacjach – mówi Małgorzata Popławska, dyrektor Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Pluszaki pomagają też ratownikom, pielęgniarkom i lekarzom. – Z dzieckiem uspokojonym maskotką lepiej się współpracuje – tłumaczy dyrektor Popławska. – Załodze karetki łatwiej wtedy wykonać wszystkie czynności medyczne i badania. Ratownicy mogą też użyć maskotki do pokazania dziecku, które z nich będą wykonywać, np. wkłucie czy osłuchiwanie. Stres dziecka jest wtedy zdecydowanie mniejszy.
11. już edycja „pluszakowej” kampanii IKEA wzbogacona została o specjalnie na tę okazję wydany audiobook „Każdy pluszak to historia” z bajkami ponad 30 znanych osób z całej Polski. W Krakowie w akcję charytatywnie włączyli się: Dorota Segda, Renata Przemyk, Adam Grzanka, Marek Balawajder oraz blogerzy Lekko Stronniczy. Wyjątkowy audiobook z ich autorskimi opowiadaniami rozdawany był bezpłatnie klientom IKEA Kraków, którzy przekazywali maskotki do specjalnego pojemnika. Na płycie znalazły się też bajki przedstawicieli UNICEF: Małgorzaty Foremniak i Roberta Korzeniowskiego oraz reprezentantów poszczególnych miast, w których są sklepy IKEA. Warszawę np. reprezentowała Jolanta Kwaśniewska, Wrocław – Magdalena Kumorek.
– Zbiórkę pluszaków dla dzieci prowadzimy od 2009 roku, ale tym razem ustanowiliśmy absolutny rekord. W ciągu 2 miesięcy akcji udało nam się zgromadzić więcej pluszaków, niż przez całe 4 wcześniejsze edycje kampanii w Krakowie. – mówi Magdalena Krokowska, Kierownik IKEA Kraków. – Wszystko to dzięki wielkim sercom naszych klientów oraz autorów pluszakowych bajek, a także zaangażowaniu pracowników IKEA Kraków. A mówią, że mieszkańcy Krakowa to centusie – dodaje Magdalena Krokowska.
W Krakowie zebrano dokładnie 2 364 pluszaki. Bajek można posłuchać na stronie: www.pluszakidlaedukacji.pl.
Dodatkowe informacje
Audiobook „Każdy pluszak to historia” i zbiórka pluszaków dla karetek pogotowia i placówek medycznych to dodatkowy, polski akcent kampanii „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek”, prowadzonej globalnie przez IKEA oraz organizacje UNICEF i Save the Children. W ramach projektu, jak co roku, IKEA Foundation przekaże na programy edukacyjne dla dzieci (m.in. na rozwój szkolnictwa w Afryce) 1 euro od każdej pluszowej zabawki lub książeczki dla najmłodszych zakupionej w IKEA. W wyniku ubiegłorocznej edycji zebrano 9,3 miliona euro, z czego ponad 200 tysięcy euro pochodziło z Polski.
Dodatkowych informacji udzielają:
Agata Czachórska, IKEA Kraków
tel. 12 293 11 45, [email protected]
Agnieszka Dźwigoń, Open Media Public Relations
tel. 698 618 575, e-mail: [email protected]
Przemysław Pawluś, Open Media Public Relations
tel. 608 642 583, e-mail: [email protected]
IKEA Kraków istnieje od 1998 roku. We wrześniu 2011 roku zakończyła się przebudowa sklepu, po której IKEA Kraków stała się jednym z najnowocześniejszych sklepów IKEA w Polsce. Nowa IKEA Kraków oferuje klientom ponad 9 tys. produktów, 64 inspirujące wnętrza, przestronną restaurację na 500 miejsc siedzących z bezpłatnym dostępem do Internetu, miejscem dla karmiącej mamy oraz strefą zabawy dla najmłodszych, a także bezpłatną bawialnię „Czarodziejski Las Smaland” z profesjonalną opieką dla dzieci w wieku 3-10 lat.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
O IKEA Foundation
Celem IKEA Foundation jest zwiększenie szans dzieci i młodzieży poprzez finansowanie wszechstronnych, długofalowych programów, które umożliwiają wprowadzanie znaczących, trwałych zmian i dają dzieciom możliwość decydowania o własnej przyszłości. Współpracuje ona z silnymi partnerami strategicznymi, stosując innowacyjne rozwiązania, by osiągać znaczne rezultaty w czterech podstawowych obszarach życia dzieci: miejsce, które jest domem; zdrowy start w dorosłe życie; edukacja na wysokim poziomie; godziwe dochody rodziny.
Z finansowanych obecnie programów korzysta około 100 milionów dzieci. Więcej na www.ikeafoundation.org, www.facebook.com/IKEAFoundation
O UNICEF
UNICEF to organizacja humanitarna i rozwojowa działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej – UNICEF robi wszystko, by dzieciom żyło się lepiej. Pracuje w małych wioskach i z rządami państw, bo uważa, że każde dziecko, niezależnie od miejsca urodzenia, koloru skóry czy religii ma prawo do zdrowego i bezpiecznego dzieciństwa.
UNICEF Polska nie jest finansowany przez ONZ i dlatego potrzebuje wsparcia darczyńców, by nieść pomoc dzieciom. Więcej informacji na temat UNICEF na stronach: www.unicef.pl oraz www.facebook.com/unicefpolska.
O Save the Children
Save the Children jest wiodącą na świecie organizacją non-profit, realizującą programy mające na celu poprawę warunków życia dzieci w ponad 120 krajach na całym świecie. Jej celem jest stworzenie świata, w którym każde dziecko ma prawo do życia, ochrony, rozwoju i współdecydowania. Save the Children dąży do zmiany tego, w jaki sposób traktowane są dzieci na świecie oraz wprowadzenia natychmiastowych i trwałych zmian w ich życiu. Więcej informacji na temat Save the Children na stronach: www.savethechildren.net oraz www.facebook.com/savethechildren.
Słowa kluczowe: akcja, finał, pluszak, pogotowie, ratunek