Wbrew obiegowym opiniom i spowolnieniu w gospodarce rośnie zaangażowanie naszego społeczeństwa w aktywności związane z dobroczynnością. Z analiz przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Publicznej na potrzeby raportu zatytułowanego „Dobroczynność Polaków w czasach światowego kryzysu”[1] wynika, że większość polskiego społeczeństwa bardzo chętnie uczestniczy w akcjach charytatywnych. Dane wskazują, że najczęstszym rodzajem pomocy udzielanej przez ankietowanych (62%) jest przekazywanie wsparcia finansowego, 45% respondentów podjęło się pomocy rzeczowej dla potrzebujących, a co siódmy dorosły Polak (15% badanych) choć raz w życiu przeznaczył swoją pracę lub usługę na cele charytatywne. Jak wynika ze statystyk CBOS, światowy kryzys nie przyniósł żadnych zmian w stosunku do lat poprzednich, jeśli chodzi o poziom otwartości Polaków na problemy potrzebujących[2]. Jeśli wskaźnik zaangażowania społecznego w wymiarze finansowym i rzeczowym poszerzymy o nieodpłatną i dobrowolną pracę na rzecz społeczności lokalnej oraz aktywności w ramach wolontariatu, to okazuje się, że działania dobroczynne podjęło w 2011 roku aż trzy czwarte dorosłych Polaków.
Dlaczego pomagamy?
Jest kilka powodów, które wpływają na nasze ukierunkowanie na pomoc innym. Najczęstszym czynnikiem jest zetknięcie się z czyimś nieszczęściem i cierpieniem oraz wywołana tym doświadczeniem reakcja emocjonalna. Kolejnym jest zasada wzajemności, w myśl której liczymy na odwzajemnienie ze strony obdarowanego w sytuacji, w której sami będziemy potrzebowali pomocy. Bardzo ważnymi argumentami są też wyznawane wartości etyczne czy przekonania religijne. Wspieranie innych poprawia nasze samopoczucie i powoduje, że po prostu czujemy się lepsi.
Wolontariat pracowniczy jako przykład dobrej praktyki
Jedną z form aktywności dobroczynnej jest wolontariat pracowniczy, który polega na inicjowaniu i wspieraniu przez firmę dobrowolnych działań pomocowych realizowanych przez zatrudnionych w niej pracowników. Taką formę działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu od kilku lat aktywnie rozwija Globalne Centrum Biznesowe Hewlett-Packard.
– Wspieramy rozwój wolontariatu pracowniczego w naszej firmie, dając pracownikom szansę na udział w programach społecznych związanych z trzema obszarami życia: ekologią, działaniami dobroczynnymi i wsparciem aktywności lokalnych. Widzimy, że z roku na rok wzrasta wśród naszych pracowników entuzjazm i chęć aktywnego uczestniczenia w wolontariacie pracowniczym – powiedziała Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego Hewlett-Packard – Planując kolejne akcje CSR bierzemy pod uwagę inicjatywy wypływające ze strony naszych pracowników, by mogli angażować się w działania, których cele są bliskie ich sercu, i z satysfakcją obserwować efekty swojej pracy – dodaje Agnieszka Orłowska.
Majowe aktywności wolontariuszy z HP GBC
Miesiąc maj dla wolontariuszy z korporacji Hewlett-Packard na całym świecie przebiega pod hasłem „Make it Matter Month” („Uczyń ten miesiąc ważnym”). W ramach programu Centrum HP GBC we Wrocławiu organizuje Dni Wolontariatu, podczas których pracownicy HP, obecni wolontariusze lub osoby zainteresowane zaangażowaniem się w tę formę pomocy, spotykają się z przedstawicielami wrocławskich fundacji oraz pozarządowych organizacji pomocowych. Celem tej inicjatywy jest wymiana doświadczeń oraz zapoznanie się z prowadzonymi programami i podopiecznymi poszczególnych organizacji. Dzięki temu pracownicy HP mogą poznać problemy społeczne w swoim regionie i dowiedzieć się o podjętych lokalnie inicjatywach, w których mogą wziąć udział. Takie cykliczne spotkania owocują wspólnymi akcjami w kolejnych miesiącach.
Także w maju kilkudziesięciu pracowników HP GBC weźmie udział w charytatywnym Biegu Firmowym 2013 organizowanym przez Fundację Everest, która zaprasza uczestników z całej Polski do wspólnej aktywności fizycznej. Wyścig sztafet firmowych ma na celu zebranie funduszy na leczenie 4-letniej Ali z Wrocławia.
Wolontariusze z HP GBC dołączą również do planowanego na 19 maja br. Żółtego Marszu Życia, który przejdzie ulicami Wrocławia, łącząc ludzi wrażliwych na los osób chorych i cierpiących. Jak co roku wspólny przemarsz ulicami miasta ma na celu nie tylko pozyskanie funduszy na pomoc potrzebującym dzieciom, ale również uwrażliwienie społeczeństwa na bezinteresowną pomoc innym. To wydarzenie na stałe wpisało się już w krajobraz życia społecznego Wrocławia.
– Zauważamy, jak wolontariat wpływa na naszych pracowników, jak zmieniają się ich postawy wobec życia. W swoich zespołach przestają być anonimowymi kolegami z pracy, pogłębiają wzajemne relacje, uczą się odpowiedzialności, zarządzania projektami, wspólnego rozwiązywania problemów, czują przy tym wspólnotę działań i ich sens. Ma to wymiar ludzki, społeczny i zawodowy. Wszyscy jesteśmy beneficjentami tych działań. Dlatego naszym zadaniem jako firmy jest stworzenie odpowiednich warunków umożliwiających to zaangażowanie – mówi Agnieszka Orłowska.
Informacje o Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard
Globalne Centrum Biznesowe jest częścią amerykańskiego koncernu Hewlett-Packard. Centrum działa w Polsce od 2005 roku i zajmuje dziś jedną z wiodących pozycji w globalnej strukturze koncernu. HP GBC specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnych usług dla biznesu z zakresu finansów i księgowości, HR, sprzedaży i marketingu, przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Firma świadczy swoje usługi na rzecz korporacji HP oraz klientów w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. HP GBC jest jednym z członków założycieli ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych), organizacji branżowej reprezentującej w Polsce sektor SSC/BPO. W swych ośrodkach we Wrocławiu i w Łodzi zatrudnia obecnie kilka tysięcy osób.
Więcej informacji na temat HP znajduje się na stronie http://www.hp.com.
Słowa kluczowe: akcje dobroczynne, Hewlett-Packard, hp, Polacy, wolontariusze