W I półroczu br. Meritum Bank osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe, pomimo trudniejszych warunków makroekonomicznych i mocnego spadku stóp procentowych. Bank wypracował 3 mln zł zysku netto, o 27 proc. więcej niż w ciągu pierwszych 6 miesięcy ub.r. Suma bilansowa Banku na koniec czerwca 2013 roku wynosiła 2,78 mld zł i była o 50 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Zarówno po stronie aktywów, jak i depozytów w I półroczu tego roku Meritum Bank odnotował wysokie dynamiki wzrostu. Portfel kredytów na koniec czerwca 2013 roku wynosił 2,1 mld zł, o 41 proc. więcej niż przed rokiem, zaś portfel depozytów – 2,29 mld zł, co oznacza 49 proc. wzrost w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy 2012 roku.
Pomimo dynamicznego rozwoju biznesu oraz prac nad strategicznymi projektami, Bank utrzymał koszty na niskim poziomie 52,5 mln zł, wyższym jedynie o 6,8 proc. niż w analogicznym okresie ub.r. Przełożyło się to na spadek wskaźnika kosztów do dochodów o 12 pp., do poziomu 43,11 proc.
– Wyraźne spadki stóp procentowych istotnie wpłynęły na sytuację banków w pierwszym półroczu br. Cieszę się, że Meritum Bank doskonale radzi sobie w tym odmiennym otoczeniu rynkowym, stale zwiększając skalę swojego biznesu i poprawiając efektywność – mówi Piotr Urbańczyk, prezes zarządu Meritum Banku. – Wyniki, jakie osiągnęliśmy w ciągu pierwszych 6 miesięcy br. są lepsze, niż zakładaliśmy – dodaje.
W pierwszym półroczu br. Meritum Bank skupiał się nie tylko się na rozwoju bieżącej działalności, ale także budowie mobilnego banku Meritum – rozwiązania, które umożliwi klientom zaspokojenie większości potrzeb związanych z zarządzaniem swoimi finansami przez urządzenia mobilne, bez konieczności korzystania z bankowości internetowej. Do jego wyróżników należeć będą: dostępność aplikacji także w trybie offline oraz możliwość zarządzania swoimi finansami za pomocą komend głosowych.
W czerwcu Bank uruchomił nową stronę internetową. Dzięki zastosowaniu technologii RWD (z ang. Responsive Web Design) serwis dopasowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlany – jest tak samo funkcjonalny na komputerze, smartfonie i tablecie. Nowa strona www wyróżnia się minimalistycznym designem i możliwością zastosowania nietypowych rozwiązań nawigacyjnych.
Bank przewiduje dalszą poprawę wyników w kolejnych miesiącach tego roku.
– Bardzo dobre wyniki sprzedaży w pierwszej połowie roku, w powiązaniu z poprawą efektywności działania, pozwalają z dużym optymizmem patrzeć w przyszłość i oczekiwać rozwoju biznesu w kolejnych kwartałach. Dlatego w drugiej połowie roku spodziewamy się istotnej poprawy wyniku finansowego w stosunku do pierwszego półrocza – mówi Piotr Urbańczyk.
Wyniki finansowe Meritum Banku w I połowie 2013 roku |
||||
dane w tys. zł |
30 czerwiec 2013 |
30 czerwiec 2012 |
zmiana (w proc.) |
|
suma bilansowa |
2 787 003 |
1 849 070 |
50,7% |
|
portfel kredytów |
2 096 192 |
1 487 842 |
40,9% |
|
portfel depozytów |
2 291 549 |
1 536 668 |
49,1% |
|
wynik na działalności bankowej |
121 800 |
89 158 |
36,6% |
|
koszty działania banku (z amortyzacją) |
-52 507 |
-49 162 |
6,8% |
|
wynik finansowy brutto |
3 048 |
3 005 |
1,4% |
|
wynik finansowy netto |
2 992 |
2 352 |
27,2% |
|
|
||||
współczynnik wypłacalności |
16,39% |
14,40% |
+1,99 pp. |
|
ROE netto (w proc.) |
2,59% |
2,62% |
-0,03 pp. |
|
ROA netto (w proc.) |
0,24% |
0,28% |
-0,04 pp. |
|
wskaźnik koszty/dochody (w proc.) |
-43,11% |
-55,14% |
-12,03 pp. |
|
|
||||
placówki (łącznie własne i partnerskie) |
159 |
141 |
12,8% |
Kontakt:
Małgorzata Dłubak
Rzecznik prasowy
Meritum Banku
kom. +48 608 499 209
mail: [email protected]
Meritum Bank kieruje swoją ofertę do średniozamożnych klientów indywidualnych, mikro- i małych firm oraz osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą. Do najmocniejszych stron oferty Banku, dedykowanej tym segmentom klientów należą: nowoczesna i przyjazna dla klienta platforma e‑bankingowa, konkurencyjna oferta depozytowa, a także bardzo atrakcyjna oferta dla firm mikro.
Ważnym filarem działalności Meritum Banku jest rozwój produktów z obszaru consumer finance. Bank oferuje pełen zakres produktów kredytowych, w tym popularne kredyty gotówkowe, konsolidacyjne i karty kredytowe. Paletę produktów uzupełniają kredyty ratalne. W 2011 roku Bank rozpoczął współpracę z Tesco, w ramach której pod marką Tesco Finanse oferuje szeroką gamę produktów kredytowych.
Wyróżnikiem Meritum Banku jest także zróżnicowana sieć kanałów dystrybucji: bankowość online, sieć placówek własnych i partnerskich (łącznie 156 placówek), pośredników finansowych, a także sprzedaż kredytów ratalnych poprzez sklepy.
Bank działa pod brandem Meritum od 2009 roku. Jego akcjonariuszami są: fundusz inwestycyjny Innova/4 L.P., któremu doradza Innova Capital, a także Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz WCP COOPERATIEF U.A. (filia prywatnego funduszu Wolfensohn Capital Partners).
Więcej informacji na temat oferty Meritum Banku można znaleźć na stronie www.meritumbank.pl.
Słowa kluczowe: bank, fundusz, Meritum Bank, Pierwsze półrocze, wyniki finansowe