Rodzaj napędu, intensywność użytkowania auta, czy niewłaściwe ciśnienie, mogą wpływać na nierównomierne zużycie opon. Dlatego oprócz regularnej kontroli stanu ogumienia – ciśnienia, głębokości bieżnika – zaleca się także okresową rotację ogumienia.
Jest ona ważnym elementem konserwacji opon, której głównym celem jest zapewnienie jak najdłuższego czasu użytkowania opon i bezpieczeństwa ich użytkowników. Na czym polega i jak ją przeprowadzić? Eksperci Bridgestone wyjaśniają.
Z reguły opony osi napędowej ze względu na fakt, że to na nich spoczywa nadanie pojazdowi ruchu, zużywają się szybciej. Jest to spowodowane intensywnością pracy jaką oś napędowa, a tym samym jej opony muszą wykonać w porównaniu do osi wleczonej. „Niejednolita głębokość bieżnika na różnych osiach może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Zmieniając miejsce montowania opony, robimy to nie tylko po to, aby zapewnić im dłuższy okres eksploatacji, ale także, by zmniejszyć utratę przyczepności osi nienapędzanej samochodu” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. technicznych Bridgestone.
Na co uważać
Opony nie mogą być rotowane dowolnie. Wszystkie ‘sezonówki’ powinny być zamieniane według przyjętych wzorców. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na budowę bieżnika opon naszego auta. Jego konstrukcja – kierunkowa, symetryczna, asymetryczna – warunkuje sposób przekładania opon względem osi i stron pojazdu. Opony Bridgestone konstruowane są wg różnych wzorów bieżnika, pozostawiając możliwość rotacji zgodnie z zaleceniami producentów, począwszy od asymetrycznych Ecopia EP001S, najbardziej ekonomicznych opon jak do tej pory w ofercie japońskiego producenta, po kierunkowe zimówki z rodziny lamelowanych opon Blizzak.
Najczęściej opony przenoszone na oś napędową zamienia się z oponami osi wleczonej. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu. „W przypadku zużycia bieżnika, w stopniu który wyklucza oponę z dalszego użytku, należy zakupić nowe ogumienie. Oczywiście istnieje możliwość wymiany jednej pary, jednak rekomendowana jest zmiana całego kompletu. W przypadku decyzji o
zakupie tylko dwóch opon, powinniśmy zamontować je na osi nienapędzanej, ponieważ ma ona większą tendencję do uciekania w razie poślizgu i wymaga większej przyczepności” – dodaje ekspert firmy Bridgestone.
Sposoby rotacji
Opony symetryczne pozostawiają większą dowolność rotacji. Zazwyczaj stosowane są w popularnych małych i średnich autach miejskich, a szerszy zakres adaptacji względem osi dodatkowo zwiększa ich praktyczność. W tym przypadku rotacja może przebiegać zarówno między osiami, jak i stronami oraz według wzorca X. Opony kierunkowe natomiast narzucają kierunek obrotu w związku z czym mogą być rotowane wyłącznie po jednej stronie pojazdu, bez zmiany kierunku toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika najlepiej sprawdza się w oponach zimowych, ze względu na prawidłowe odprowadzanie wody i śniegu. Taki rodzaj bieżnika Bridgestone zastosował w gamie zimówek Blizzak LM-32, aby zapewniać jak najlepszą przyczepność w zimowych warunkach. Warto więc po sezonie sprawdzić, czy któraś para z zimowego kompletu jest bardziej wyeksploatowana, aby w kolejnym sezonie zadbać o jej prawidłową rotację.
Opony asymetryczne także mogą być rotowane pomiędzy osiami, należy jednak pamiętać, że wzór ich bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie czoła opony jest inny. Ta dwojaka budowa odpowiada za balans parametrów na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego przy przekładaniu opon trzeba zwrócić uwagę na symbole Inside oraz Outside na ścianie bocznej opony. Opony asymetryczne są coraz bardziej popularne, szczególnie przy montażu na autach o dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Są to także często opony do aut sportowych najwyższej klasy – Ferrari, czy Aston Martin – zazwyczaj na fabrycznym wyposażeniu, jak w przypadku Bridgestone Potenza S001 seryjnie montowanych m.in. na modelach 458 Italia czy Rapide.
Informacji o prawidłowej kolejności i harmonogramie rotacji w danym pojeździe powinniśmy szukać w instrukcji obsługi. W przypadku braku wytycznych w książce auta, Bridgestone rekomenduje taką zamianę w pojazdach osobowych co 8 000 – 12 000 km lub wcześniej, jeśli zauważyliśmy nierównomierne zużycie. Opony aut z napędem na cztery koła powinny mieć rotowane opony nieco częściej, nawet co 6 000 km.
Podstawowym czynnikiem wpływającym na żywotność opony wciąż pozostaje prawidłowe ciśnienie podczas eksploatacji, dlatego zaleca się jego kontrolę minimum raz w miesiącu. Sprawdzenie ciśnienia może zaoszczędzić nawet kilka tysięcy kilometrów przebiegu opony.
Kontakt z mediami: Ewelina Szymeczko Media Forum
Tel.: +48 606 938 438 email: [email protected]
Anna Paszt
Bridgestone Sales Polska Sp. z o.o.
Tel. +48 22 262 02 18
e-mail: [email protected]
Grupa Bridgestone
Bridgestone to czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych. Japoński koncern założony w 1931 roku przez Shojiro Ishibashi, posiada obecnie ponad 50 fabryk ogumienia na całym świecie, zatrudnia powyżej 138.000 pracowników.
Bridgestone był wyłącznym dostawcą opon dla F1 w latach 2007-2010, natomiast obecnie
z powodzeniem angażuje się również w wyścigi motocyklowe Moto GP. Europejski dział opon Bridgestone zatrudnia ponad 13.000 pracowników i prowadzi pełen zakres działań obejmujących produkcję, rozwój, testy, sprzedaż oraz posiada własną sieć detaliczną „First Stop”. W Polsce Grupa Bridgestone posiada 4 fabryki i jedną spółkę sprzedażową. Polska spółka sprzedażowa Bridgestone Sales Polska powstała w roku 1994 i obecnie zatrudnia ponad 60 osób. Dwa z zakładów produkcyjnych, w Poznaniu i Stargardzie Szczecińskim, powstały jako inwestycje typu „greenfield” i są jednymi z najnowocześniejszych fabryk opon osobowych i ciężarowych w Europie. Pozostałe dwie fabryki, czyli Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku, Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie w Wielkopolsce zajmują się produkcją wyrobów gumowych.
Słowa kluczowe: bridgestone, grupa, opona, rotacja