25.06.2014 w Inowrocławiu odbyła się akcja POLSKA WIZJA ZERO, której głównym partnerem była firma NordGlass. Program poświęcony był kluczowym zagrożeniom bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w naszym kraju, a w efekcie również uczestników ruchu drogowego. Eksperci przyjrzeli się zwłaszcza barierom stalowym i betonowym starego typu, które stosowane są pod obiektami inżynieryjnymi, takimi jak mosty czy wiadukty. Przeprowadzone na oczach blisko 200 uczestników profesjonalne crash testy z wykorzystaniem samochodów osobowych i pojazdów komunikacji zbiorowej pokazały, jak duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na drogach ma zastosowanie nowych technologii.
Wybór poligonu doświadczalnego w Inowrocławiu na lokalizację tegorocznego pleneru akcji POLSKA WIZJA ZERO nie był przypadkowy. Poza Pragą to jedyne tego rodzaju miejsce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, które posiada „certyfikowane” dla norm UE tory crash testowe. To na nich zaprezentowane zostały m.in. niebezpieczne sytuacje związane ze złym łączeniem barier ochronnych stalowych z barierami betonowymi, które występują na polskich drogach. Publiczność miała okazję zobaczyć również dwa 2 crash testy poświęcone specjalnym osłonom wiaduktów na drogach szybkiego ruchu. Testy te przeprowadzono z użyciem samochodu osobowego i – po raz pierwszy w Polsce – przy wykorzystaniu autobusu. Istotną część akcji POLSKA WIZJA ZERO stanowiły także wystąpienia ekspertów na temat: „Symulowane bezpieczeństwo w Polsce?”, „Nie taniej a … bezpieczniej!” oraz „Kto winny – człowiek czy droga?”, a także przeprowadzane przez specjalistów z NordGlass pokazy wymiany i naprawy szyb, prezentujące standardy, wedle których lider rynku naprawy i wymiany szyb samochodowych świadczy usługi w swoich filiach. Eksperci z NordGlass odpowiadali także na nurtujące uczestników pytania oraz udzielali praktycznych wskazówek na temat dbania o stan szyb samochodowych, uświadamiając uczestnikom ruchu drogowego, że szyby samochodowe mają niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo na drogach.Dużym zainteresowaniem cieszyły się również wyświetlane przykłady kampanii społecznych promujących bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Pokazywane materiały pochodziły aż z 14 krajów na świecie.
Partnerem głównym tegorocznej odsłony programu POLSKA WIZJA ZERO była firma NordGlass – renomowany europejski producent szyb dla branży motoryzacyjnej oraz lider na rynku naprawy i wymiany szyb samochodowych. Jak mówi Michał Zawadzki, odpowiadający za marketing w firmie NordGlass: „Kwestie bezpieczeństwa nie powinny być obojętne żadnej z firm bezpośrednio zaangażowanej w rozwój branży motoryzacyjnej. Stąd chętnie uczestniczymy w tego typu proedukacyjnych wydarzeniach. Zależy nam, by uświadamiać kierowców również w kwestii tego jak istotne znaczenie dla ich bezpieczeństwa ma jakość szyb samochodowych oraz ich profesjonalny montaż.”
Inicjatorem projektu POLSKA WIZJA ZERO był Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Instytut Badawczy Ochronnych Systemów, Saferoad, Stowarzyszenie Linia Życia oraz Miasto Inowrocław. Wśród tłumnie zgromadzonych gości nie zabrakło przedstawicieli centralnej administracji drogowej – Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Powiatowych i Gminnych, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, firm uczestniczących w procesie budowy infrastruktury drogowej i jej całorocznego utrzymania, a także mieszkańców Inowrocławia i okolic.
Słowa kluczowe: nord glass, Polska wizja zero, szyba