Oczekiwania i potrzeby klientów zmieniają się wraz z nowymi falami
emigracji Polaków oraz napływem imigrantów do Polski
Klienci Western Union mają do dyspozycji szerokie możliwości wyboru
sposobu realizacji przekazów pieniężnych: w placówce, online,
za pośrednictwem bankomatu, telefonu lub bezpośrednio w domu
Warszawa, 7 stycznia 2015 – Firma Western Union, światowy lider w dziedzinie
przekazów pieniężnych, udanie realizuje w Polsce strategię polegającą na zapewnieniu
wielokanałowego dostępu do zróżnicowanych produktów i usług. Sprzyjają temu obecne
trendy migracyjne, które wskazują na zwiększający się przepływ osób zarówno z jak i do
Polski. Sukces strategii rynkowej firmy jest wynikiem monitorowania aktualnych trendów
migracyjnych i umiejętnego dopasowania oferty do zmieniających się potrzeb klientów.
Western Union systematycznie zwiększa zakres usług oferowanych klientom, dzięki
współpracy z lokalnymi liderami sektora bankowego (PKO Bankiem Polskim, Bankiem
Pekao SA, Bankiem Zachodnim WBK SA) oraz poprzez oferowanie przekazów
w punktach detalicznych: salonach prasowych w centrach handlowych, na lotniskach
i dworcach kolejowych oraz wprowadzenie możliwości odbioru przekazów w domach
klientów dzięki współpracy z siecią InPost.
Strategia firmy, oparta na zapewnieniu wielokanałowego dostępu do jej usług
i wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań sprawia, że klienci Western Union w Polsce
mają do dyspozycji szerokie możliwości wyboru sposobu wpłat i wypłat przekazów
pieniężnych. Mogą oni wybrać nie tylko nowoczesne kanały elektroniczne takie jak:
Internet, bankomaty czy bankowość internetowa, ale również korzystać z usług firmy
w trakcie zakupów w galeriach handlowych, podczas podróży, a nawet odbierać
przekazy bezpośrednio w miejscu zamieszkania. Co więcej, Polska jest obecnie
jedynym krajem w Europie, w którym Western Union oferuje swoim klientom szerokie
możliwości wypłaty gotówki w 4 walutach, zarówno w złotówkach jaki i w walutach
obcych: funtach brytyjskich, euro oraz dolarach.
„Potrzeby polskich konsumentów wyraźnie się zmieniają w kierunku rozwiązań
samoobsługowych. Dostrzegamy między innymi rosnącą popularność operacji
realizowanych za pośrednictwem bankomatów i kanałów online. Coraz więcej osób
korzysta też z dostępu do Internetu za pośrednictwem smartfonów. Tendencje te
określają kierunek rozwoju naszej firmy, ponieważ chcemy zapewnić konsumentom
większy wybór i elastyczność, umożliwiając im korzystanie z usług Western Union
1
poprzez nowe, innowacyjne kanały” – mówi Konrad Olszaniecki, Dyrektor Sprzedaży na
Region Europy Centralnej i Wschodniej, Western Union. „Z dużym zadowoleniem
obserwujemy również fakt, że Polska jest nie tylko odbiorcą przekazów pieniężnych, ale
także coraz silniej rozwija się jako ich nadawca” – dodaje Olszaniecki.
Według szacunków Banku Światowego wartość przekazów przychodzących do Polski
rosła przez ostatnie trzy lata, osiągając w 2014 roku wartość 7,96 mld USD (2012: 6,94
mld, 2013: 6,98 mld). Jednocześnie, Bank Światowy odnotowuje od 2010 roku stały
wzrost przekazów pieniężnych wysyłanych z Polski, których wartość w 2013 roku
wyniosła 1,7 mld USD.
Rosnąca wartość, zarówno przychodzących jak i wychodzących, przekazów
pieniężnych, jest związana z nowymi falami migracji w Polsce. Według Ośrodka Badań
nad Migracjami, od 2011 roku liczba osób wyjeżdżających z kraju sukcesywnie rośnie.
Głównymi kierunkami emigracji Polaków pozostają Wielka Brytania (650 000) i Niemcy
(560 000). Trend ten potwierdzają dane opublikowane przez Narodowy Bank Polski,
z których wynika, że wielkość środków przekazywanych do Polski przez migrantów,
głównie z Niemiec i Wielkiej Brytanii, wzrosła w I kwartale 2014 roku w porównaniu
z analogicznym okresem w roku ubiegłym1.
Równocześnie, dzięki stabilnie rozwijającej się gospodarce, Polska staje się coraz
bardziej atrakcyjnym miejscem dla imigrantów, zwłaszcza z krajów Europy Wschodniej
(Rosji, Białorusi, Ukrainy). Według danych Eurostatu, Polska w 2013 roku wydała
obcokrajowcom blisko 274 tys. pierwszych zezwoleń pobytowych, zajmując pod tym
względem drugie miejsce w UE, zaraz po Wielkiej Brytanii. Jednocześnie, Polska
przyznając 141 tysięcy zezwoleń na pobyt w celach zarobkowych, uplasowała się na
pierwszym pod względem zatrudniania osób spoza Unii Europejskiej.2
Również dane opublikowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wskazują na
rosnące zainteresowanie Polską ze strony obcokrajowców – na początku grudnia
ubiegłego roku ważne karty pobytu posiadało 121 tys. cudzoziemców, co oznacza
wzrost o 57% w porównaniu do stanu z roku 2008.3
Adekwatnie do trendów migracyjnych notowany jest wzrost wartości przekazów
wysyłanych z Polski. W dalszym ciągu zwiększają się również przepływy pieniężne do
kraju, które wciąż pozostają ważne dla rodzimej gospodarki.
W nadchodzącym 2015 roku Western Union zamierza konsekwentnie realizować
przyjętą strategię oraz rozwijać na polskim rynku nowe produkty i innowacyjne
rozwiązania, które zwiększą dostępność usług firmy i dodatkowo ułatwią klientom
1 http://www.nbp.pl/publikacje/bilans_platniczy/bilans_platniczy2014_1.pdf
2 http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Residence_permits_statistics
3 http://www.udsc.gov.pl/Zestawienia,roczne,233.html
2
odbieranie oraz wysyłanie przekazów. W tym celu Western Union będzie kontynuować
współpracę biznesową z obecnymi partnerami, wzmacniając swoją pozycję na rynku.
Plany firmy obejmują także aktywne zaangażowanie w realizację projektów w mediach
społecznościowych oraz w działania wynikające z uprawnień sponsora Ligi Europejskiej
UEFA, przede wszystkim przy okazji finału Ligi Europejskiej UEFA, który w 2015 roku
zostanie rozegrany na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Słowa kluczowe: migracja, trend, western union