Dostępność strony www, możliwość kontaktu przez e-mail, wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google oraz profil na Facebooku – to zdaniem internautów niezbędne elementy, o jakie muszą zadbać małe i średnie firmy w internecie. Wynika tak z badania przeprowadzonego przez portal Firmy.net, w ramach programu Firma Przyjazna Internautom.
Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni możliwości promocji, jakie daje im internet. Pierwszym, najpoważniejszym błędem wskazywanym przez internautów (50,69 proc.), jest niepodawanie cen udostępnianych produktów. Jako drugi w kolejności (34,70 proc.) jest wymieniany brak wiarygodnych informacji o firmie w jej publikacjach internetowych. Internauci wytykają też firmom zbyt ogólne i krótkie opisy produktów (31,49 proc.), wstawianie tych samych treści na różnych stronach internetowych (20,09 proc.), brak referencji lub opinii o firmie (19,36 proc.), a także brak informacji o firmie w Google (14,40 proc.).
Za działania niezbędne w promocji w internecie ankietowani użytkownicy uznali: udostępnianie profesjonalnej firmowej strony internetowej (83,18%) oraz możliwość skontaktowania się z firmą drogą mailową (35,28%). Co ciekawe, w pierwszej czwórce wymagań znalazły się również osiąganie wysokich pozycji w Google (23,95%) i posiadanie profilu na Facebooku (13,61%).
Projekt Firma Przyjazna Internautom, w ramach którego przeprowadzono badanie, koncentruje się na zwiększaniu świadomości przedsiębiorców w dziedzinie marketingu internetowego i zaangażowania ich w aktywną poprawę komunikacji z klientami. W ramach projektu w marcu 2012 roku nastąpiło rozstrzygnięcie debiutanckiej edycji konkursu na Firmę Przyjazną Internautom. Wyróżniono aż 10 przedsiębiorstw, które wykazały największą staranność w dopracowaniu swoich prezentacji w portalu Firmy.net do wymagań stawianych przed nimi w sieci. Ze szczególną uwagą oceniane były te elementy, których obecność na firmowych stronach www wskazywana jest przez internautów jako istotna przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Słowa kluczowe: Firma Przyjazna Internautom, Firmy.net, konsumenci, marketing, Michał Kurczycki, NNV AG, opinia, sieć