Aż 76% kibiców jest zadowolonych z funkcjonowania kolei podczas Euro 2012 – wynika z sondażu PSB przeprowadzonego na zlecenie PL 2012. Te pozytywne wyniki potwierdzają codziennie tłumy fanów futbolu z całej Europy, którzy wybierają pociąg jako najlepszy sposób dotarcia na stadiony, do stref kibica czy podróżowania po Polsce.
Setki tysięcy kibiców w pociągach lokalnych, krajowych i międzynarodowych; dziesiątki dodatkowych wagonów i całych składów; setki dodatkowych pracowników obsługi dworców, w tym kasjerów i informatorów, specjaliści czuwający nad sprawnym ruchem pociągów
w centrach monitoringu Polskich Linii Kolejowych i na stacjach; wielomilionowe nakłady materiałów informacyjnych i wreszcie tysiące funkcjonariuszy SOK, czuwających codziennie nad bezpieczeństwem podróżnych w pociągach i na dworcach – oto bilans fazy grupowej Euro 2012 na kolei. A to dopiero połowa Mistrzostw! Bo choć polska drużyna pożegnała się już z rozgrywkami, to polska kolej już czeka na ćwierćfinały.
O skali przedsięwzięcia, jakim jest obsługa Euro 2012, najlepiej świadczą liczby. Oto kilka najbardziej wymownych:
328 tysięcy – tyle miejsc dla kibiców oferowały pociągi PKP Intercity w terminie od 8 do 16 czerwca (to więcej niż wynosi pojemność wszystkich polskich aren Euro 2012!)
50 tysięcy – ponad tylu kibiców przemieściło się pociągami SKM w Trójmieście do stacji Gdańsk Stadion Expo w dniach 10 i 14 czerwca 2012 r.
4705 – tyle logowań do hot-spotu na warszawskim Dworcu Centralnymmiało miejsce w dniu 12 czerwca 2012 r.
3337 – tylu osobom udzielili pomocy pracownicy punktu informacyjnego na Dworcu Centralnym, w terminie od 1 do 12 czerwca 2012 r.
808 – tyle pociągów PKP Intercitydowoziło kibiców do Miast Gospodarzy w fazie grupowej Mistrzostw w Polsce
170 – tyle pociągów dodatkowych kursowało w relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Stadion Expo w dniach 10 i 14 czerwca 2012 r.
151 – tylu funkcjonariuszy SOK czuwało nad bezpieczeństwem podróżnych w Warszawie 12 czerwca 2012 roku
53 – tyle dodatkowych pociągów krajowych uruchomiło PKP Intercity
44 – tyle dodatkowych pociągów międzynarodowych Intercity dowiozło i odwiozło kibiców na i z meczów w Polsce
33 – tyle dodatkowych lokomotyw czuwa w każdy dzień Mistrzostw na torach na terenie całego kraju
17 – tyle wagonów liczył sobie najdłuższy pociąg uruchomiony podczas Euro 2012: TLK Szczecinianin, który po meczu 18 czerwca zabrał kibiców z Poznania do Warszawy
14 – tyle całych składów rezerwowych było w pełnej gotowości w dni meczowe w Miastach Gospodarzach
Rekordowy 12 czerwca
Kolejowe rekordy padały 12 czerwca 2012, w dzień pamiętnego meczu Polska – Rosja. Fani futbolu chcieli być jak najbliżej centrum sportowych wydarzeń, dlatego stolica przeżyła prawdziwy najazd kibiców – wielu z nich do Warszawy przybyło koleją. Przed i po spotkaniu na kolejowe trasy wyruszyło aż 130 pociągów Intercity, w których podróżowało przeszło 60 tysięcy pasażerów. W stolicy pełną parą pracowali lokalni przewoźnicy – np. pociągi Kolei Mazowieckich dowiozły do stacji Warszawa Stadion niemal 10 tysięcy kibiców.
Mecz Polska – Rosja okazał się sprawdzianem nie tylko dla przewoźników, ale również dla służb czuwających nad bezpiecznym przebiegiem spotkania, w tym Straży Ochrony Kolei. Niemal tysiąc funkcjonariuszy SOK ochraniało kibiców na dworcach i w pociągach w całym kraju. W stolicy silna grupa SOKistów organizowała bezpieczny powrót kibiców z areny narodowej – na stacji Warszawa Stadion utworzyli oni specjalną śluzę, przez którą na perony kibice wpuszczani byli grupami. Ten sam manewr organizacyjny sprawdził się również po meczu Rosja – Grecja.
Dworce nadzwyczajnie zmobilizowane i dobrze poinformowane
Wszystkie dni piłkarskich spotkań oznaczały pełną mobilizację obsługi dworców kolejowych – w tym służb informacyjnych, kasjerów i kasjerek, a także pracowników megafonów.
By usprawnić odwożenie kibiców po meczach, przewoźnicy na bieżąco decydowali o wydłużeniu wybranych składów, podstawieniu dodatkowych pociągów, a nawet modyfikacjach rozkładu jazdy. O wszystkich zmianach pasażerowie byli szybko informowani przez wolontariuszy kolejowych. Niezastąpione w takich sytuacjach okazywały się również komunikaty megafonowe, które podczas Euro wygłaszane są w językach polskim, angielskim, a w dni meczowe – także w językach grających drużyn.
W każdy dzień Mistrzostw na głównych dworcach w Miastach Gospodarzach działają punkty informacyjne, w których oprócz przedstawicieli spółek kolejowych, pomocą służą pracownicy komunikacji miejskiej oraz lokalnych centrów informacji turystycznej.
Na terenie dworców dostępne są materiały informacyjne, dotyczące funkcjonowania kolei podczas Euro 2012. Większość z nich wyposażonych jest w kody QR, które po zeskanowaniu telefonem komórkowym lub tabletem przenoszą bezpośrednio na portal kolejna2012.pl. Strona jest kompendium kolejowej wiedzy praktycznej – miejscem, gdzie można sprawdzić rozkład jazdy, kupić bilet na pociąg czy znaleźć najlepsze połączenie między dworcem a stadionem czy strefą kibica w trzech wersjach językowych.
Polskie koleje międzynarodowe
Niezwyciężone barwy biało – czerwone dominowały w strefach kibica we wszystkich Miastach Gospodarzach. Tymczasem na dworcach i w pociągach było dużo bardziej kolorowo. Pociągami do Polski zjeżdżali kibice z całej Europy. Specjalnym, futbolowym Vlakiem na wrocławski dworzec dotarła nawet czeska kadra narodowa!
Piękny, wyremontowany dworzec Wrocław Główny był w pierwszej fazie Mistrzostw pod władzą wesołych, rozśpiewanych czeskich kibiców. Na mecze swojej drużyny zjeżdżali oni m.in. pociągami specjalnymi PKP Intercity z Pragi i Brna. Gdańsk natomiast należał najpierw do Hiszpanów, a następnie przeszedł pod panowanie „zielonych”, czyli Irlandczyków. Tymczasem na dworcu w Poznaniu w pierwszych dniach Euro dominowała biało-czerwona szachownica – kibice z Chorwacji tłumnie przybyli pociągiem specjalnym aż z Zagrzebia.
Najbardziej wyczekiwanym i najczęściej fotografowanym był natomiast pociąg z Rosji.
12 czerwca na dworzec Warszawa Wschodnia przyjechali nim kibice Sbornej, po długiej podróży z dalekiej Moskwy.
W pierwszej fazie Mistrzostw kibiców woziły aż 44 międzynarodowe pociągi dodatkowe PKP Intercity.
Jeszcze więcej liczb
2 tysiące – tylu Czeskich kibiców zjechało na dworzec Wrocław Główny pociągami z Brna i Pragina mecz Czechy – Grecja
1 tysiąc – tylu kibiców zabrał jadący do Warszawy pociąg TLK „Szczecinianin” 18 czerwca2012 r., po meczu w Poznaniu
700 – tylukibiców z Irlandii podróżowało pociągiem z Zielonej Góry do Gdańska 12 czerwca 2012 r.
160 – tyle dodatkowych pociągów SKM w Trójmieście zostało uruchomionych 10 i 14.06, poza linią na stadion
150 – tylu informatorów wspierało pasażerów Intercity na dworcach miast gospodarzy
93 – tyle pociągów dodatkowych uruchomiły Koleje Mazowieckie podczas grupowej fazy Mistrzostw
24 – tyle godzin na dobę pracują kasy na dworcach głównych Miast Gospodarzy w dni meczowe
12 – co tyle minut kursowały na stadion pociągi SKM w Trójmieście przed meczem Hiszpanii z Irlandią 14 czerwca 2012 r.
5 – tyle dodatkowych osób pracuje podczas Mistrzostw w obsłudze megafonów na dworcu Warszawa Centralna
3 – tyle pociągów rezerwowych podczas Euro 2012uruchomiło dotychczas Intercity
Słowa kluczowe: 12 czerwca, dworzec, Euro 2012, Intercity, Kibice, kolej, liczby, pkp, rekord