Każdy przedsiębiorca, który prowadzi lub planuje prowadzenie sklepu internetowego zobowiązany jest do przygotowania jasnego i zrozumiałego dla klientów regulaminu. Należy tutaj podkreślić, że regulamin sklepu internetowego to bardzo ważny dokument, którego obowiązkowe posiadania nakłada na przedsiębiorcę ustawa o usługach świadczonych drogą elektroniczną – jednak nie przytacza dokładnych wytycznych, co do zapisu tego dokumentu. Dodatkowo należy spełnić wymogi ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. W art.9 wyliczono jakie informacje muszą zostać podane konsumentowi, który dokonuje zakupu na odległość, a więc klientowi sklepu internetowego. Nie jest jednak łatwo stworzyć dobry i użyteczny tekst i niestety wielu właścicieli sklepów internetowych, szczególnie tych nowopowstałych, dopuszcza się kopiowania regulaminów znalezionych na stronach konkurencji. Należy jednak pamiętać, że każdy sklep internetowy jest zupełnie inny, a więc każda klauzula regulaminu jest komplementarna z działalnością tego sklepu.
Z naszego doświadczenia wynika, że znacząca część istniejących regulaminów nierzadko zawiera tzw. klauzule niedozwolone, na które czuły jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W przypadku znalezienia takich klauzul – przedsiębiorca może nawet ponieść karę finansową, a także, kiedy naruszy przepisy ustawy o ochronie danych osobowych lub zostanie poddany kontroli inspektorów działających z ramienia Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Dane osobowe chroni się z pozoru łatwo i równie łatwo spełnia inne wymagania prawne, kluczowe dla e-sklepów – czy jednak na pewno? Wydawać się może, że tak, jednak nie każdy przedsiębiorca wie jak sporządzić dokumentację ochrony danych osobowych, jak napisać poprawny regulamin, jak ustrzec się przed niedozwolonymi w nim zapisami i rozeznać w gąszczu wymagań narzuconych odgórnie.
Z pomocą dla przedsiębiorców przychodzi firma iSecure, która w odpowiedzi na niską jakość usług świadczonych w zakresie tworzenia regulaminów dla rynku e-commerce – wprowadza usługę skierowaną przede wszystkim dla nowych sklepów internetowych pod nazwą „Wiarygodny Regulamin”. Wiarygodny regulamin to cztery zróżnicowane pakiety, do wyboru: brązowy, srebrny, złoty oraz platynowy. Pakiety różnią się ceną oraz zakresem oferowanych usług, zatem zarówno mały jak i duży przedsiębiorca znajdzie coś dla siebie. Każdy kolejny pakiet powiększony jest o dodatkowe usługi w zakresie świadczenia porad prawnych związanych z prowadzonym biznesem, a także stałym monitoringiem przepisów prawnych, które to niosą ze sobą aktualizację regulaminów ze strony iSecure. Bez względu na wybór pakietu, właściciel sklepu, otrzymuje certyfikowany znak „Wiarygodny Regulamin”, który to powinien umieścić w widocznym miejscu na swojej stronie internetowej. Dzięki temu, będzie mógł pokazać swoim klientom, że jego sklep działa w zgodzie z obowiązującym prawem i dba o ochronę danych osobowych, co niewątpliwie uwiarygodni pozycję sklepu na rynku e-commerce. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.isecure.pl w zakładce oferta.
Słowa kluczowe: iSecure, kara finansowa, Prevent Magazine, przedsiębiorca, regulamin, sklep internetowy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wymogi