Za nami siedem tygodni językowych potyczek i brawurowych walk z językiem
polskim, ponad pół miliona zgłoszonych haseł oraz prawdziwe oblężenie strony
konkursowej „Lepiej Żywca”. Jeszcze tylko do 13 stycznia 2013 roku razem z marką
Żywiec można rzucać rękawicę słownej sztampie i zmagać się z intrygującymi
zadaniami przygotowanymi przez komisję sędziowską.
Akcja rozpoczęła się 19 listopada 2012 roku i potrwa do 13 stycznia 2013. Konkurs cieszy
się olbrzymim zainteresowaniem. Uczestnicy nadsyłają średnio ponad 11 tysięcy lepiejów
dziennie. Na 10 dni przed zakończeniem akcji spłynęło ponad pół miliona haseł! Stronę
internetową marki odwiedziło do tej pory blisko 660 tysięcy osób, z czego ponad połowa to
użytkownicy, którzy zajrzeli na nią po raz pierwszy. W konkursie do rozdania jest łącznie 112
iPhone’ów 5 oraz 560 kart upominkowych sieci Empik, o część z nich wciąż można walczyć.
Lepiej to gatunek literacki stworzony przez Wisławę Szymborską. Standardowo składa się
z dwóch wersów, z których pierwszy zawiera absurdalny wybór i zaczyna się
wyrazem „Lepiej” (lub „Lepszy”, „Lepsza” czy „Lepsze”), a drugi słowem „niż” lub „niźli”.
Z przymrużeniem oka pokazuje alternatywę dla pewnych rzeczy, np.:
Lepiej rzepy w ogon wczepić, niż lepieja nie ulepić!
Marka Żywiec wykorzystuje ten gatunek literacki w swojej zabawie słownej – „Lepiej
Żywca”. Jeszcze przez kilka dni na stronie www.zywiec.com.pl na wszystkich śmiałków
czekać będą wyjątkowe zadania, polegające na stworzeniu lepieja zgodnie ze wskazówkami
jurora sędziującego zmagania w danym dniu. Słowne potyczki ocenia imponujące jury w
składzie Monika Brodka, Stanisław Tym, Marek Raczkowski oraz Tymon Tymański – każdy
z nich obdarzony jest ciętym językiem, posiada dużą dawkę dystansu, a co najważniejsze –
polszczyzną posługuje się świetnie i z dowcipem.
Uczestnicy zabawy sprostać muszą nie tylko literackiej formie, ale przede wszystkim
zmierzyć się z zaskakującymi pomysłami komisji sędziowskiej. Członkowie jury nieustannie
udowadniają, że inspiracją do napisania lepieja może być nie tylko słowo pisane, ale także
rysunek i dźwięk. Biorący udział w konkursie również nie zawodzą. Do tej pory powstało
wiele nietuzinkowych lepiejów – absurdalnych, humorystycznych i błyskotliwych. Część
z nich dotyczyła wydarzeń bieżących – „Lepiej w swetrze się opalać, niźli kryty stadion
zalać”, inne nawiązywały na przykład do kultowych polskich filmów – „Lepiej klaskać, kiedy
klaszczą, niż udawać konia paszczą”.
Konkurs w naturalny sposób wpisuje się w nową kampanię reklamową, prezentującą wartości
marki mieszczące się w sformułowaniu „polski apetyt na życie”. W prowadzonej komunikacji
Żywiec prezentuje nowe oblicze i zwraca się do współczesnych Polaków – otwartych,
pełnych energii oraz pasji, pokazując w ten sposób swoją nowoczesną, twórczą
i wielowymiarową twarz.
Szczegóły konkursu na stronie: www.zywiec.com.pl
Słowa kluczowe: akcja, język polski, Lepiej Żywca, piekny styl, żywiec