Podczas tegorocznej edycji Kongresu Kobiet głównym tematem były kwestie związane z przedsiębiorczością wśród Polek. Z badań przeprowadzonych przez Gfk na życzenie Amway, aż 64% Polek ma pozytywny stosunek do otwarcia własnej firmy. Co trzecia kobieta posiadająca dzieci potrafi wyobrazić sobie rozpoczęcie prowadzenia własnej firmy. Kongres odbywa się w dniach 14 – 15 września br. w Pałacu Kultury
i Nauki.
Amway Polska, wraz z Centrum Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ludwika Maksymilina
w Monachium oraz międzynarodowym instytutem badawczym GfK , przygotowali specjalną edycję raportu na temat przedsiębiorczości w Europie, która skupia się na przedsiębiorczości kobiet. Jego rezultaty posłużyły jako punkt wyjściowy do dyskusji w trakcie Kongresu Kobiet.
– Chcemy pokazać niekwestionowane zalety prowadzenia własnej firmy, takie jak możliwość samodzielnego regulowania czasu pracy, niezależność, czy też poświecenie więcej czasu bliskim. Jednak przede wszystkim, sądzę że powinnyśmy skupić się na możliwych rozwiązaniach problemów, które stoją na drodze kobiet do prowadzenia własnych firm. – powiedziała Anna Pietrzak, Dyrektor Naczelny Amway Polska. Podczas debaty
o przedsiębiorczości, w której miałam przyjemność wziąć udział, dyskutowałyśmy
o barierach, które napotyka na swej drodze kobieta biznesu – dodaje.
Z raportu wynika, że ważnym bodźcem prowadzenia własnej działalności gospodarczej są: samorealizacja i możliwość realizacji własnych pomysłów. Aż jedna trzecia polskich kobiet (36%) zgadza się, że są to pozytywne aspekty prowadzenia własnej firmy. Relatywnie wysoki wskaźnik pozytywnego nastawienia do idei otwarcia własnej firmy wśród Polek (64%) jest jednak wciąż jednym z niższych w Europie. Ponadto potencjał przedsiębiorczości istniejący wśród Polaków nie jest w ciąż dostatecznie aktywny, gdyż zaledwie 6% pracuje na własny rachunek. Tym niemniej aż 35% Polek jest w stanie w praktyce wyobrazić sobie otwarcie własnej firmy rozważyć taką możliwość.
Wykres 1: Zgoda z twierdzeniem „Wyobrażam sobie prowadzenie własnej firmy”
Z drugiej strony można powiedzieć, że tylko 35% Polek bierze to pod uwagę. Dlaczego, pomimo wielu zalet tego rozwiązania, nie decydują się na to?
Jak wynika z raportu barierą nie jest niechęć wobec podejmowania wyzwań związanych
z prowadzeniem własnej działalności. Przeszkodą nie jest również posiadanie dzieci. W tej grupie docelowej potencjał przedsiębiorczości jest na wysokim poziomie:
40% kobiet posiadających dzieci twierdzi, że powodem dla prowadzenia własnej firmy jest możliwość „lepszego zrównoważenia życia rodzinnego, zawodowego i czasu wolnego” oraz
34% kobiet z dziećmi może sobie wyobrazić rozpoczęcie prowadzenia własnej firmy.
Przeszkodą najczęściej wskazywaną przez Polki jest niepewność odnośnie posiadania odpowiedniej wiedzy i brak informacji o dostępności szkoleń biznesowych dla osób chcących stworzyć własną firmę. Wyniki pokazują również, że prawie co druga kobieta (47%) w Polsce nie czuje się wystarczająco przygotowana do prowadzenia własnej firmy! Są to bariery strukturalne, które mogą zostać rozwiązane przez rządzących.
Wykres 2: Przeszkody w otwarciu własnej firmy
– Wyniki raportu Amway o przedsiębiorczości w Europie niewątpliwie wzbogaciły merytorycznie tegoroczne obrady Kongresu Kobiet na temat aktywizowania Polek w kierunku zakładania własnych firm. W Europie jedno na trzy przedsiębiorstwa jest zarządzane przez kobietę. Pora abyśmy usunęli bariery przeszkadzające kobietom w Polsce w rozwijaniu własnej aktywności. – powiedziała Dorota Warakomska Rzeczniczka Prasowa Kongresu Kobiet.
O Kongresie Kobiet
Kongres Kobiet rozpoczął działalność w 2009 roku jako ruch społeczny służący aktywizacji Polek na płaszczyźnie społecznej i politycznej. Główną ideą przyświecającą organizacji jest walka o równość płci wobec prawa oraz propagowanie idei przedsiębiorczości wśród Polek. Odbywające się każdego roku Kongresy wpłynęły na wypracowanie realnych rozwiązań wzmacniających równość szans dla kobiet i mężczyzn. Dobrym przykładem może być ustawa zwiększająca udział kobiet na listach wyborczych, która jest wynikiem projektu obywatelskiego zgłoszonego przez Kongres Kobiet.
Słowa kluczowe: Centrum Przedsiębiorczości, działalność, kongres kobiet, przedsiębiorczość, własna firma