Korzystny kurs walutowy ma istotne znacznie dla wielu firm, decydując o ostatecznej wysokości zysku z przeprowadzanych międzynarodowych transakcji. Dlatego warto, aby przedsiębiorcy poszukiwali najkorzystniejszych dla siebie rozwiązań. W ostatnim czasie jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe oferty kusząc przedsiębiorców dobrym kursem i wygodą przeprowadzania transakcji. Nowe rozwiązania skierowane do małych i średnich firm oferują zarówno banki jak i kantory, w tym modne ostatnio kantory internetowe. Które rozwiązanie jest zatem korzystniejsze, tańsze, bezpieczniejsze? Wymiana walut w bankach. Oto dlaczego:
Bezpieczeństwo
To jedna z najważniejszych zalet wymiany waluty w bankach. Jednym z kluczowych jej aspektów jest to, że klient wymienia środki pomiędzy własnymi rachunkami i cały czas ma nad nimi kontrolę, nie musi – tak jak w przypadku e-kantorów – przelewać środków na zewnętrzne rachunki i oczekiwać na ich zwrot, który często może trwać nawet kilka dni, podczas których klient nie ma wpływu na to, co się dzieje z jego pieniędzmi. W banku taka transakcja nie powinna trwać dłużej niż kilka minut. W przypadku klasycznych kantorów ryzykownym może okazać się transport gotówki z okienka w banku lub bankomatu do kantoru. Do najważniejszych zalet należy zaliczyć fakt, że wszystkie banki w Polsce objęte są kontrolą Komisji Nadzoru Finansowego, która nie obejmuje swoim audytem kantorów, zarówno tych tradycyjnych jak i internetowych.
Cena
Firma, która wybierze bank ominie w ten sposób pośrednika, jakim jest kantor.
Wymiana walut w bankach nie wiąże się z dodatkowymi kosztami – jedynym kosztem dla klienta jest cena waluty, a dokładnie różnica w cenie pomiędzy kursem klienta a ceną z rynku międzybankowego, na którym operacji walutowych mogą dokonywać wyłącznie banki. Kantor by kupić lub sprzedać większą ilość waluty musi zgłosić się do banku i tak samo jak klient banku ponieść koszt spreadu walutowego.
Warto negocjować
Niektóre banki umożliwiają także małym i średnim firmom możliwość negocjowania kursu walutowego, która wcześniej była zarezerwowana jedynie dla dużych korporacji. Warto zawalczyć o lepszy kurs. Przedsiębiorca szukający najkorzystniejszego i zarazem kompleksowego rozwiązania walutowego powinien zwrócić się do banku z wnioskiem o możliwość stałej negocjacji walut. Banki korzystają z bezpośredniego dostępu do rynku walutowego, gdzie dokonują transakcji między sobą by później sprzedawać walutę swoim klientom lub kantorom. Cena, którą klient jest w stanie otrzymać jest wynikiem elastyczności banku lub jej braku, w tym przypadku koniecznie należy sprawdzić, jaki jest próg negocjacji (np. 2 tys. jednostek waluty, np. EUR lub USD), po przekroczeniu którego bank pozwala klientowi wymieniać walutę na korzystniejszych warunkach.
Transakcje negocjowane mogą odbywać się podczas rozmowy telefonicznej, w trakcie której klient zleca dyspozycję przelutowania środków swojemu dealerowi lub za pośrednictwem internetowej platformy walutowej, która stanowi zintegrowaną część systemu bankowości internetowej, a jej niewątpliwym atutem jest to, że klient może samodzielnie ją aktywować po zalogowaniu się do systemu bankowości internetowej.
Dodatkowe koszty
Poza samym kursem warto zwrócić uwagę na to, jakie ponosimy koszty za obsługę rachunku oraz na opłaty związane z kosztami realizacji przelewów zagranicznych. W przypadku klasycznych kantorów kosztownym może okazać się transport gotówki do kantoru, na który dodatkowo musimy przeznaczyć określoną ilość czasu. Ponadto, warto zwrócić także uwagę na koszt transakcji gotówkowej dokonywanej w okienku bankowym – zazwyczaj jest to 0,25 proc. wypłacanej lub wpłacanej kwoty.
Słowa kluczowe: bank, bezpieczeństwo, dodatkowe koszty, Lukasz Falkiewicz, Meritum Bank, waluty, wymiana