Wtorkowe doniesienia odnośnie obniżki cen gazu przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które porozumiało się z rosyjskim Gazpromem w sprawie zasad obliczania cen tego surowca, dobrze rokują na przyszłość. Kadra zarządzająca i managerowie wyższych szczebli mimo wszystko starają się ciąć koszty tam, gdzie to możliwe, co zauważalne jest szczególnie w przypadku branż, które w swojej działalności wykorzystują samochody. Przyszły rok powinien więc być łaskawy dla kierowców z instalacjami LPG, a fleet managerowie zarządzający flotami firmowymi powinni wziąć pod uwagę możliwość zakupu samochodów z LPG.
W nowym roku wprowadzony zostanie przepis, który umożliwi kierowcom samodzielne tankowanie LPG na stacjach. Taki zapis w ustawie również przyczyni się do obniżenia kosztów gazu, ponieważ do tej pory właściciele stacji do obsługi dystrybutorów z gazem musieli zatrudniać przeszkolonych pracowników, teraz będą mogli zminimalizować ten koszt, podobnie jak koszty producentów i importerów w związku ze zmianą regulacji dotyczących zapasów paliw. Do tej pory firmy musiały magazynować odpowiednią ilość LPG jako rezerwę, jednak na początku nowego roku i to ma się to zmienić.
Flota na gaz zyskuje uznanie
Zarządy firm obligują swoich fleet managerów do obniżania kosztów eksploatacji samochodów służbowych, możliwie dokładnej przewidywalności budżetów związanych z użytkowaniem pojazdów, szybką realizację napraw i szkód blacharsko-lakierniczych, zapewnienie samochodów zastępczych na okres napraw i posiadanie przejrzystej polityki flotowej. Koszty paliwa trzymają wysoką cenę, więc i fleet managerowie próbują znaleźć sposób na mniejsze wydatki, instalując w firmowych samochodach instalacje gazowe. Oczywiście proces instalacji jest równoznaczny, przynajmniej w pierwszej fazie, z licznymi obawami związanymi z użytkowaniem floty z instalacją LPG.
– Doskonale rozumiemy obawy fleet managerów oraz zarządów firm przed podjęciem decyzji o wyborze do swoich flot samochodów wyposażonych w instalacje LPG. Pojawienie się nieprzewidzianych kosztów i awarii, wykluczenia gwarancyjne importerów pojazdów na podzespoły, współpracujące z instalacją LPG, brak możliwości oszacowania budżetu serwisowego, niska wartość rezydualna wyeksploatowanych pojazdów po okresie użytkowania, problemy ze sprzedażą wyeksploatowanej floty z LPG. Idealnym rozwiązaniem dla chcących połączyć zdecydowane obniżenie kosztów paliwa oraz gwarancję stałości kosztów serwisowych, jak i optymalnie niskiej raty finansowej jest wynajem długoterminowy floty na instalacjach LPG – wylicza Bogdan Smyk, Menadżer Sprzedaży Flotowej w firmie Toyota CorpoCars Management Dobrygowski Sp. z o. o. Montaż instalacji LPG w samochodach, które oferujemy i doświadczenia, które zbieraliśmy na przestrzeni kilku lat, pozwoliły na skalkulowanie optymalnej oferty finansowania flot dla naszych klientów. Oszczędność, jaką można uzyskać wybierając wynajem floty na LPG jest z pewnością warta uwagi zarządzających i dyrektorów finansowych wielu firm – dodaje.
Oszczędności, które można zyskać podczas użytkowania samochodów z instalacją LPG są uzależnione od liczby aut jeżdżących na błękitnym paliwie. Korzyści z wynajmu floty na LPG są widoczne gołym okiem. Oszczędność prawie 11 000 zł w okresie 36 miesięcy przy jednym tylko samochodzie to kwota, która przemawia do nawet najtwardszych przeciwników samochodów z instalacją gazową. Posiadając
wolumen 10 samochodów – wynik jest prosty: 110 000 zł zaoszczędzone na paliwie to już solidna suma, którą można zainwestować w rozwój firmy.
Potwierdzają to opinie zadowolonych managerów, którzy zdecydowali się na instalację LPG w swoich samochodach.
– Zgodnie z moimi oczekiwaniami i kalkulacjami, montaż instalacji LPG w Toyotach Yaris stał się niezwykle opłacalną inwestycją, ponieważ, szczególnie w branży szkolenia kierowców, oferuje największe możliwości w obniżeniu kosztów eksploatacji związanych z paliwem, co potwierdzają moje analizy jego średniego zużycia: 6 l/100 km w trasie i 7 l/100 km w mieście. Zauważyłem zwiększenie ilości przejechanych kilometrów w trasie na jednym zbiorniku po zatankowaniu gazu lepszej jakości (szczególnie Shell), co jeszcze bardziej przełożyło się na wydajność i oszczędności. Warto dodać, że montaż instalacji LPG nie spowodował żadnych efektów ubocznych w eksploatacji samochodów – przekonuje Bartosz Mazurek, menadżer OSK „Mazurek” w Lubinie.
Rokowania dla fleet managerów są dobre
Liczne opinie właścicieli flot samochodowych obalają mity dotyczące eksploatacji samochodów z LPG, co powoduje wzrost zainteresowania tym rodzajem paliwa, szczególnie dla fleet managerów zarządzających dużymi parkami samochodowymi, którzy coraz częściej interesują się tą kwestią. Prognoza niższych cen gazu, gwarancje na samochody z instalacjami LPG oraz obalanie mitów oraz stereotypów dotyczących tego paliwa dobrze rokują na przyszłość, a to krok milowy w pozytywnym i ekonomicznym postrzeganiu flot na gaz w Polsce. Szczególnie teraz, kiedy ceny oleju napędowego i benzyny zrównały się i pokonały barierę 5,50 zł za litr zainteresowanie zasilaniem aut firmowych z wykorzystaniem LPG cały czas rośnie.
Słowa kluczowe: Bartosz Mazurek, Firmowa flota, lpg, Toyota, zwolennicy