Sukces marketingu afiliacyjnego determinuje współpraca trzech podmiotów: sieci afiliacyjnej, reklamodawcy (jest nim sklep internetowy bądź usługodawca) oraz wydawcy. W tej ostatniej grupie panuje największa różnorodność, ponieważ wydawcą może stać się właściwie każdy aktywny użytkownik Internetu. Wystarczy, że chce zarabiać na swojej działalności w internecie i polecać produkty albo usługi reklamodawców. Wciąż można jednak wyodrębnić najczęściej pojawiające się typy wydawców w sieciach afiliacyjnych. Należą do nich:
1. Blogerzy/ Vlogerzy
Twórcy internetowi stanowią jedną z najpopularniejszych grup wydawców. Coraz więcej z nich dostrzega zalety współpracy afiliacyjnej i chętnie reklamuje produkty reklamodawców na swoich stronach. Ci wydawcy najczęściej stosują linki partnerskie, które umieszczają w tworzonych przez siebie treściach. Co ważne, nie tylko zasięgi bloga mają wpływ na sukces afiliacji. Umiejętne dopasowanie wybranego programu partnerskiego do tematyki bloga albo vloga oraz popularność poruszanego tematu także są istotne. Nawet bloger, który dopiero buduje swoją społeczność, może osiągać wysokie zarobki w afiliacji. W jego przypadku wystarczy, że stworzy ponadczasowy tekst czy film na taki temat, który nie traci na aktualności pomimo upływu czasu.
2. Porównywarki oraz wyszukiwarki produktów
To kolejna często pojawiająca się grupa wydawców. Wzrasta liczba osób korzystających ze stron, które mają na celu ułatwienie procesu dokonywania wyborów konsumenckich. Zamiast przeglądać i porównywać produkty z wielu sklepów, wybieramy miejsca, gdzie te informacje czekają na nas już gotowe. Wzrostowa tendencja popularności porównywarek i wyszukiwarek sprawia, że chętnie zaczynają one wykorzystywać afiliację do rekomendowania zebranych przez siebie produktów. Te strony stosują najczęściej pliki XML, które umożliwiają im prezentowanie zawsze aktualnych danych dotyczących asortymentów sklepów w ich bazie.
3. Serwisy rabatowe oraz cashbackowe
Ogromna różnorodność oferowanych dziś na rynku produktów sprawia, że zakres wyborów konsumenckich stale się poszerza. Co za tym idzie, coraz bardziej popularne stają się serwisy rabatowe oraz cashbackowe, które oferują swoim użytkownikom nie tylko znalezienie dostępnych produktów, ale również zdobycie ich w możliwie najbardziej korzystnej cenie. Reklamodawcy przygotowują dla tych serwisów kody rabatowe oraz promocje – często ekskluzywne, które ta grupa wydawców zamieszcza na swoich platformach za pomocą linków partnerskich, banerów lub widżetów. Biorąc pod uwagę stale rozwijające się potrzeby konsumenckie, nie wzbudza zdziwienia fakt, że liczba internautów, którzy korzystają z serwisów rabatowych, rośnie wraz z popularnością tychże w sieciach afiliacyjnych.
4. Użytkownicy social mediów
Nie musisz prowadzić bloga ani zakładać strony internetowej, aby móc zarabiać na afiliacji. Wystarczy, że masz konto na portalu social media. Dzięki linkom partnerskim możesz rekomendować produkty reklamodawców na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Pintereście, Snapchacie czy nawet na portalu LinkedIn – zarówno na własnym profilu, jak i na grupach oraz w komentarzach. Efektywność afiliacji w tym przypadku determinowana jest przez wielkość społeczności, którą dany użytkownik gromadzi wokół siebie oraz jego umiejętność sukcesywnego promowania produktów.
5. Portale i serwisy tematyczne
Coraz więcej osób wybiera dziś portale i serwisy tematyczne jako źródła zdobywania wiedzy na interesujące ich tematy. Dlatego też marketing afiliacyjny cieszy się powodzeniem na tego typu stronach. Korzystają one z różnorodnych narzędzi – linków partnerskich, banerów czy widżetów. Portale dzielące się treścią z zakresu finansów, chętnie rekomendują usługi finansowe. Natomiast serwisy skupione na zdrowiu, współpracują z takimi reklamodawcami, jak sklepy ze zdrową żywnością lub apteki. Im szerszym zakresem tematycznym może pochwalić się dany serwis, tym więcej znajdzie programów partnerskich, których asortyment będzie pasował do profilu strony.
Reasumując, do wydawców możemy zaliczyć wiele różnych podmiotów a do reklamodawców należy decyzja, gdzie i w jaki sposób zdecydują się promować swoje produkty. Może to być współpraca z blogerami, ale na partnerów biznesowych można wybrać również porównywarki produktów bądź serwisy rabatowe. Oczywiście, można prowadzić programy partnerskie z różnymi grupami wydawców. Są sieci, w których ich wybór jest naprawdę imponujący – na przykład w sieci webePartners, która w tej chwili zrzesza już ponad 10 tysięcy wydawców!
Anna Biernacka
Content Manager w sieci afiliacyjnej webePartners.pl