1/3 przedsiębiorców współpracuje obecnie z zagranicznymi rynkami. 62% z nich planuje nawiązać w najbliższej przyszłości kontakty biznesowe z innymi państwami. Rynek niemiecki okazał się bezkonkurencyjny wśród krajów europejskich, z którymi małe firmy prowadzą interesy – 58% ankietowanych deklaruje współpracę z naszym zachodnim sąsiadem. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 30%, na trzecim Czechy (23%), następnie Włochy (19%), Francja (17%), Słowacja (15%), Rosja (13%) i Hiszpania (12%). Najczęściej polscy przedsiębiorcy świadczą usługi zagranicznym klientom (45%). 41% sprowadza towary z zagranicy, a 34% zajmuje się eksportem. Podwykonawstwa dla zagranicznych kontrahentów podejmuje się 15% firm, natomiast 11% bierze udział w zagranicznych targach.
1/4 polskich firm zdobywa klientów promując się na zagranicznych stronach internetowych za pomocą takich narzędzi, jak: pozycjonowanie, Adwords, banery reklamowe, katalogi firm. Dostosowując się do wymagań międzynarodowego rynku, 1/3 przedsiębiorców inwestuje w obcojęzyczne strony internetowe. Najczęściej firmy mogą się pochwalić angielską wersją swojej witryny (90%). Na drugim i trzecim miejscu znajdują się kolejno niemiecka (41%) i rosyjska (19%). Popularne są również strony w językach: francuskim (6%), włoskim (6%), hiszpańskim (5%), czeskim (5%), słowackim (4%).
Co decyduje o sukcesie polskich firm na zagranicznych rynkach?
W badaniu Firmy.net przedsiębiorcom zadano pytanie, co ich zdaniem jest warunkiem sukcesu polskiej firmy poza granicami naszego kraju. Za najważniejsze respondenci uznali poniższe czynniki.
Słowa kluczowe: Firmy.net, Małe firmy, Obcojęzyczna strona internetowa, Reklama i dobre pozycjonowanie, Zbadanie rynku docelowego