Wybudowany w dziesięć miesięcy nowy dworzec Poznań Główny jest już dostępny
dla pasażerów. W nowoczesnym budynku podróżujący koleją znajdzie wszystko, co niezbędne
w trakcie podróży: kasy i automaty biletowe, punkty informacyjne, czyste toalety, przechowalnię bagażu, sklepy i kawiarenki.
Nowy dworzec posiada trzy poziomy. Najniższy z nich to perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego zlokalizowane są pomieszczenia związane bezpośrednio z obsługą podróżnych – kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo – usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnię bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura Policji i Służby Ochrony Kolei.
Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych – PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostanie 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna będzie też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem.
Wszelkie niezbędne w podróży informacje, podróżni uzyskać będą mogli w Punkcie Informacji Kolejowej połączonej z Centrum Informacji Miejskiej. Punkt usytuowany będzie w holu dworcowym na wysokości kas biletowych.
Dworzec zaopatrzony będzie również w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu przewidziane jest także zamontowanie 3 bankomatów oraz jednego wpłatomatu.
W pierwszych dniach czerwca dostępne będą dla podróżnych pierwsze cztery punkty handlowe, m.in. kawiarenki i salonik prasowy. W następnych miesiącach swoje punkty otwierać będą kolejni prywatni najemcy. Łącznie na nowym dworcu zagospodarowanych zostanie 1500 m² powierzchni handlowej.
Budowa dworca PKP Poznań Główny , realizowana w ramach Partnerstwa Publiczno Prywatnego przez PKP S.A. oraz TriGranit Development Corporation, to pierwszy etap budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Trwają już zaawansowane prace przy wznoszeniu nowego terminala autobusowego PKS, centrum rozrywkowo-handlowego Poznań City Center, wielopoziomowego parkingu na 1500 aut oraz nowego układu komunikacyjno-drogowego, umożliwiającego swobodny wjazd na teren
tzw. Wolnych Torów. Zakończenie drugiego etapu inwestycji przewidziano na IV kwartał 2013 roku.
Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu
jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem
projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Obok dworca kolejowego w Poznaniu, w najbliższych dniach pasażerom udostępnione zostaną
m.in. gruntownie wyremontowane, nowoczesne dworce we Wrocławiu, Gdyni i Warszawie Wschodniej. W ciągu ostatniego roku, zupełnie nową formę zyskało 30 dworców w całym kraju, m.in. Warszawa Stadion, Malbork, Iława, Przemyśl, Terespol, czy Leszno. Prace budowlane trwają obecnie
w 56 miastach.
W bezpośrednim sąsiedztwie stadionów piłkarskich, uruchomiono przystanki kolejowe Gdańsk Stadion
i Wrocław Stadion. 1 czerwca ruszą pociągi, łączące Lotnisko Chopina z centrum Warszawy
i Stadionem Narodowym.
Słowa kluczowe: Bose International Planning, Budowa dworca, Hol dworcowy, Intercity, kasy, kolej, Nowy dworzec, pkp, Poznań Główny, przechowalnia bagażu, rozkład jazdy, VIP PKP