Tylko do końca grudnia można sprzedać samochód firmowy i nie płacić VAT. Jeżeli więc ktoś planuje zmianę floty, to teraz jest na to ostatni dzwonek. Tym bardziej, że początek roku to szansa, żeby odliczyć pełny VAT od samochodów o masie do 3,5 tony z homologacją ciężarową. Taka możliwość będzie jednak tylko przez najwyżej kilka miesięcy i jest wynikiem luki prawnej.
– 31 grudnia kończy się okres przejściowy, ustalony w pierwszej decyzji derogacyjnej, czyli zgodzie Brukseli na odstąpienie od unijnej dyrektywy – tłumaczy w portalu Money.pl Magdalena Sławińska-Rzemek, ekspert E-prawnik.pl.
Ministerstwo finansów już kilka miesięcy temu złożyło drugi wniosek derogacyjny, umożliwiający odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT, ale nie więcej niż 8 tysięcy złotych (obecnie jest to 60 procent, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych). Dopiero 13 grudnia został on zaakceptowany przez Komisję Europejską i czeka na aprobatę Rady Unii Europejskiej. Potem, już w Polsce, będzie musiał jeszcze przejść proces legislacyjny, który najprawdopodobniej zostanie przeprowadzony w przyśpieszonym trybie. – Należy się spodziewać, że potrwa to około dwóch miesięcy – przewiduje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar. – To moim zdaniem najkrótszy możliwy termin.
Od 1 stycznia do czasu nowelizacji ustawy w Polsce będą więc częściowo obowiązywały przepisy z 2004 roku, pozwalające odliczyć pełny VAT za tak zwane auta z kratką, a częściowo unijne rozporządzenie, precyzujące, które samochody można zarejestrować jako ciężarowe.
Żeby rozwiać wątpliwości, większość zapytanych przez nas dilerów ma już gotową ofertę dla tych, którzy chcą bezpiecznie skorzystać z nieoczekiwanego prezentu od fiskusa. Modele, które na pewno spełniają wymogi homologacji ciężarowej od 1 stycznia 2014 (za co ręczą producenci) i będą podlegać całkowitemu odliczeniu VAT zebraliśmy w tabeli:
Samochody, które od 1 stycznia kupisz z odliczeniem 100 proc. VAT | |
---|---|
MARKA | MODELE |
Audi | Q3 (5 miejsc) |
Q5 (5 miejsc) | |
A4 Avant/Allroad (5 miejsc) | |
A6 Avant/Allroad (5 miejsc) | |
A5 Sportback (4 miejsca) | |
A7 (4 miejsca) | |
BMW | X1 (5 miejsc) |
X3 (5 miejsc) | |
X5 (5 miejsc) | |
Citroen | Producent przygotowuje listę |
Chevrolet | Producent przygotowuje listę |
Dacia | Producent przygotowuje listę |
Fiat | Producent przygotowuje listę |
Ford* | Focus kombi (4 miejsca) |
Mondeo kombi (4 miejsca) | |
Kuga (4 miejsca) | |
C-MAX (5 miejsc) | |
Galaxy (5 miejsc) | |
Hyundai | i20 (4 miejsca) |
Infiniti | QX50 3.0d |
QX70 3.0d | |
Kia | Sorento |
Mercedes | GLK (5 miejsc) |
M (5 miejsc) | |
GL (5 miejsc) | |
G (5 miejsc) | |
Viano (5 miejsc) | |
Vito (5 miejsc) | |
Citan (5 miejsc) | |
Nissan | Producent przygotowuje listę (ma być gotowa 17 XII) |
Opel | Brak informacji |
Peugeot | 3008 (5 miejsc) |
5008 (5 miejsc) | |
Partner (5 miejsc) | |
Porsche | Cayenne (5 miejsc) |
Renault | Kangoo |
Trafic | |
Master | |
Seat | Alhambra (5 miejsc) |
Skoda | Fabia hatchback (4 miejsca) |
Rapid (4 miejsca) | |
Roomster (5 miejsc) | |
Octavia kombi (5 miejsc) | |
Yeti (5 miejsc) | |
Superb (5 miejsc) | |
Suzuki | Producent przygotowuje listę |
Toyota | Avensis kombi (5 meijsc) |
RAV4 (5 meijsc) | |
Land Cruiser (5 miejsc) | |
Volkswagen | Passat kombi (5 miejsc) |
Touran (5 miejsc) | |
Tiguan (5 miejsc) | |
Sharan (5 miejsc) | |
Volvo | V40 (4 miejsca) |
V60 (4 miejsca) | |
V70 (5 miejsc) | |
XC60 (5 miejsc) | |
XC70 (5 miejsc) | |
XC 90 (5 miejsc) | |
źródło: Money.pl, Samar. Stan na 16 grudnia 2013 |
Jak widać, większość samochodów spełniających warunki homologacji ciężarowej to kombi, SUV-y albo nawet minivany, czyli auta droższe. Poza tym, przerobienie seryjnych modeli na spełniające wymogi homologacji ciężarowej to dodatkowy koszt.
Na przykład w Skodzie Fabii – dziś najpopularniejszym samochodzie kupowanym przez polskie firmy – to 500 złotych, a w dowolnym Volvo już 2,5 tysiąca. Po wejściu w życie drugiej decyzji derogacyjnej, odliczenie VAT dotyczyć będzie już wszystkich modeli, a nie tylko tych spełniających warunki homologacji ciężarowej.
Okazuje się także, że o ile w przypadku najdroższych samochodów oszczędności na początku roku mogą być duże, to przy tańszych różnica ceny jest niewielka. Na tyle, że przerabianie ich pod kratkę może okazać się w ogóle nieopłacalne.
Ile można zaoszczędzić na odliczeniu VAT | |||
---|---|---|---|
Cena samochodu brutto | Koszt po odliczeniu VAT do 31.12.2013 | Koszt po odliczeniu VAT od 1.01.2014 (należy dodać opłatę za dostosowanie homologacji) | Koszt po odliczeniu VAT po wejściu nowelizacji |
150 000 zł | 144 000 zł | 121 951 zł | 142 000 zł |
100 000 zł | 94 000 zł | 81 300 zł | 92 000 zł |
50 000 zł | 44 390 zł | 40 650 zł | 45 325 zł |
35 000 zł | 31 073 zł | 28 455 zł | 31 728 zł |
źródło: Money.pl, kwoty zaokrąglone do pełnych złotych |
Zwłaszcza, że większość aut można dziś kupić taniej, w ramach wyprzedaży rocznika 2013. W przypadku tych tańszych promocyjna cena, nawet podwyższona o część VAT liczoną na obecnych zasadach, może okazać się atrakcyjniejsza niż w styczniu koszt samochodu bez podatku, ale i bez rabatu za rok produkcji. Mimo wszystko, eksperci i sprzedawcy liczą na duże zyski na początku roku.
– To szansa na rozruszanie rynku motoryzacyjnego, a przy okazji i innych branż – twierdzi w Money.pl Ryszard Ciechański z Polskiego Związku Motorowego.- Korzystna luka w przepisach potrwa w prawdzie krótko, ale dzięki niej możliwe będzie wyrwanie z obecnego stanu stagnacji.
Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar przestrzega jednak że ta sytuacja uniemożliwia normalne planowanie sprzedaży. – Najprawdopodobniej na początku roku zostanie sprzedana duża liczba samochodów, a potem znów będzie można spodziewać się posuchy – tłumaczy.
******************************
Autorzy: Ewa Wilczyńska i Damian Tomczyk, Money.pl
******************************
Powyższy tekst można opublikować w całości lub wykorzystać jego fragmenty we własnych publikacjach za podaniem źródła: Money.pl
******************************
Słowa kluczowe: grudzień, kratka, money.pl, raport, VAT, zysk